четвер, 28 серпня 2008 р.

Теорія літератури для мерзенних профанів


Появу в моїх руках такої книжки я чекав декілька років. І це без пафосу. Йдеться про „Вступ до теорії: літературознавство та культурологія” Пітера Баррі. Раніше вона існувала в малодоступному мені англомовному варіанті, але завдяки видавництву Смолоскип (зокрема науковому редактору Р. Семківу та перекладачу О. Погинайко) вона тепер є і в україномовному варіанті за 25 (чи щось таке) гривень.
За великим рахунком це підручник з літературознавства, але прекрасно і неповерхово написаний.
Всякі там теоретичні тексти складні. Часто дуже складні. Для мене точно. Тобто суть того, що там написано цілком досяжна, але продертися до цієї суті без підготовки (якої в мене немає) дуже складно. Читаючи наприклад Фуко, чи Бодріяра, чи я там знаю ще кого, я сприймав і продовжую сприймати їх дуже суб’єктивно. Вихопивши один зрозумілий момент зі ста. Тому після прочитання виникає почуття великого невдоволення. Окрім того, тези, які я маю в голові після прочитання теоретичних текстів дуже сумнівні, часто примітивні або взагалі помилкові. Тому я майже ніколи не берусь публічно висловлювати ці тези. Або інший варіант, висловлюю їх сатирично, глузуючи та мерзенно профануючи. Звісно, хочеться скласти більш повне уявлення, хочеться докопатися до суті. Хочеться читати літературу ширше, цікавіше та глибше. Хочеться мати повільне вдумливе читання.
Вся проблема в тому, що по суті мені потрібна була грамотна „буферна зона”, яка б на пальцях щось пояснила, але не брехала і не профанувала. Для того, щоби потім, маючи загальне зрозуміле мені уявлення, рухатись далі.
Що гарно в цій книжці – вона практична. Що мені особливо подобається – там є конкретні приклади розбору текстів з точки зору того чи іншого напрямку. На початку Баррі дає методичні поради для вивчення літератури (простеньки правда), а потім відповідно стандартний джентельменський набір літературознавця чи культуролога:
Ліберальній гуманізм
Структуралізм
Постструктуралізм
Постмодернізм
Психоаналіз
Феміністична критика
Гей-лесбійська (чую про таку вперше, кажуть дуже модна зараз)
Марксизм
Новий історизм та культурний матеріалізм
Постколоніальна критика
Стилістика
Наратологія
Екокритика
Тому за корисність ця книжка отримає від редакції „ЖивиЙ” орден „Розрив башки місяця. Окрім того, за моїм скромним прогнозом, ця книжка буде однією з найбільш цікавих на Форумі видаців восени у Львові.
Купити її зараз точно можна у книгарні Смолоскипа на Подолі.

4 коментарі:

benzonal сказав...

куплю бля

Unknown сказав...

Вітаю! Мені щось таке цікаве давненько не попадало.
Ех! Нема тепер з ким на обіді поговорити про Бодріяра! :)))

Olexander Bogachenko-Mishevsky сказав...

дай почитати нах

Анонім сказав...

це точно бля, рви книжку на 4 частини і давай всім почитати потрохи!:)))